Informacja dla osób z niepełnosprawnością
Komenda Powiatowa Policji w Wadowicach,
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 37, 34-100 Wadowice
Siedziba oznaczona jest nazwą ulicy oraz numerem na gmachu budynku (przy wejściu). Recepcja, dziennik podawczy oraz stanowisko dyżurnego jednostki zlokalizowane są na parterze. Dostęp do nich pozbawiony jest barier architektonicznych. Recepcja znajduje się na wprost wejścia, można tam uzyskać informacje na temat sposobu załatwiania spraw. Pracownicy Recepcji nie posiadają przeszkolenia w zakresie języka migowego. W Recepcji znajduje się telefon z którego można połączyć się z funkcjonariuszem wyznaczonym do załatwienia sprawy. W przypadku braku znajomości numeru telefonu do zainteresowanej osoby, pracownicy ustalają właściwy numer i powiadamiają telefonicznie osobę o oczekującym interesancie. Interesanci nie poruszają się samodzielnie po obiekcie, odbierani są z punktu obsługi interesantów i poruszają się po terenie KPP w Wadowicach w obecności funkcjonariusza Policji lub pracownika policji.
Do dalszych części obiektu prowadzą schody oraz winda poruszająca się pomiędzy trzema kondygnacjami budynku. Interesanci z niepełnosprawnością ruchową obsługiwani są w pokoju przyjęć interesantów mieszczącym się w holu. Na parterze budynku znajduje się toaleta przystosowana dla osób na wózkach inwalidzkich.
Przed budynkiem znajdują się miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku nie ma pętli indukcyjnych.
W okolicy budynku nie ma urządzeń dźwiękowych naprowadzających osoby niewidome
i słabowidzące. W budynku nie ma oznaczeń w Alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
Informacja o rozkładzie pomieszczeń w budynku jest zapewniona w sposób głosowy – recepcjonista, dyżurny jednostki.
Osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób są zapewnione poprzez oznaczenia dróg ewakuacyjnych, szkolenia i instrukcje dla osób funkcyjnych z zakresu ochrony przeciwpożarowej i zasad postępowania na wypadek ewakuacji.
Osoby niesłyszące mogą skontaktować się z Komendą Powiatową Policji w Wadowicach za pośrednictwem smsa. Nr telefonu dla wiadomości sms to 723693262. W treści wiadomości należy wpisać następujące dane: imię i nazwisko; adres (ulica, kod pocztowy, miejscowość); sposób kontaktowania się z osobą uprawnioną (adres poczty elektronicznej, numer faksu, numer telefonu); rodzaj sprawy, z jaką zgłasza się osoba uprawniona, lub nazwę wydziału do którego zgłasza sprawę (lub który prowadzi sprawę już rozpoczętą); termin spotkania (zgłoszenie należy przesłać co najmniej na 3 dni robocze przed spotkaniem); podać metodę komunikacji (polski język migowy, system językowo-migowy, sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych). Istnieje również możliwość umówienia spotkania w domu osoby z niepełnosprawnością, która nie jest w stanie samodzielnie dotrzeć do urzędu. Wymaga to wcześniejszych uzgodnień z koordynatorem ds. zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Istnieje możliwość załatwienia sprawy z pomocą tłumacza polskiego języka migowego
i systemu języka migowego online. W recepcji i w każdym innym miejscu można skorzystać
z tłumacza polskiego języka migowego online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy urzędu. Usługa jest bezpłatna dla osób głuchych.
Informacje dotyczące zasad korzystania z usługi tłumacza języka migowego online znajdują się na stronie internetowej https://euslugi.malopolska.policja.gov.pl/
Numer telefonu 112
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej.
Numer 112 służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.
Dla wiadomości SMS dla osób niesłyszących w województwie Małopolskim został uruchomiony numer
728 112 112
ZASADY KORZYSTANIA Z TELEFONU ALARMOWEGO „728 112 112” PRZEZ OSOBY NIESŁYSZĄCE:
Podczas zgłaszania (wysłania SMS-a) na numer Centrum Powiadamiania Ratunkowego w wiadomości należy:
-
Być w bezpiecznym dla siebie miejscu.
-
Napisać na początku SMS-a:
-
jestem osobą niesłyszącą,
-
podać adres zdarzenia. Powiat, gminę, miejscowość, ulicę oraz nr domu lub mieszkania. Należy również podać numer klatki w bloku oraz piętro, na którym doszło do zdarzenia,
-
napisać: co się stało (krótka informacja),
-
podać ilość osób poszkodowanych (jeżeli ktoś poza osobą zgłaszającą),
-
wskazać ewentualnie, która służba jest potrzebna,
-
podać swoje imię i nazwisko.
-
-
Czekać na zwrotnego SMS-a z CPR, potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia.
-
Czekać na służbę ratunkową w zgłoszonym i bezpiecznym miejscu.
Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się Policja zapewnia usługę pozwalającą na komunikowanie się z osobami doświadczającymi trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się.
Poniżej przedstawiono sposoby zgłoszenia chęci skorzystania ze świadczenia, o którym mowa we wzmiankowanej ustawie.
Dla osób uprawnionych zapewniamy bezpłatną obsługę przy pomocy tłumaczy:
-
polskiego języka migowego (PJM),
-
systemu językowo-migowego (SJM),
-
sposobu komunikowania się osób głuchoniemych (SKOGN).
-
Chęć skorzystania z wybranej formy komunikowania się (PJM/SJM/SKOGN) należy zgłosić co najmniej 3 dni robocze przed planowaną wizytą w komendzie, podając proponowany termin wizyty.
Potrzebę można zgłosić:
a) osobiście w:
- Komendzie Powiatowej Policji w Wadowicach, ulica Marszałka Józefa Piłsudskiego 37, 34-100 Wadowice,
- Komisariacie Policji w Andrychowie, ulica Krakowska 108, 34-120 Andrychów,
- Komisariacie Policji w Kalwarii Zebrzydowskiej, ulica Targowa 1, 34-130 Kalwaria Zebrzydowska,
- Komisariacie Policji w Brzeźnicy ul. Rynek 4, 34-114 Brzeźnica,
- Posterunku Policji w Spytkowicach ul. Zamkowa 10b, 34-116 Spytkowice,
- Posterunku Policji w Lanckoronie ul. 3 maja 11, 34-143 Lanckorona.
b) pocztą na ww. adresy KPP w Krakowie i podległych komisariatów.
c) telefonicznie (przy pomocy osoby uprawnionej, członka rodziny):
do Komendy Powiatowej Policji w Wadowicach, tel. 47 83 27 200,
do Komisariatu Policji w Andrychowie, tel. 47 83 27 400,
do Komisariatu Policji w Kalwarii Zebrzydowskiej, tel. 47 83 27 450
do Komisariatu Policji w Brzeźnicy, tel. 47 83 27 500,
do Posterunku Policji w Spytkowicach, tel. 47 83 27 550,
do Posterunku Policji w Lanckoronie, tel. 47 83 27 480.
d) faksem na nr: 47 83 27 250 (przesyłając wypełniony formularz znajdujący się na tej stronie);
Organ administracji publicznej, w przypadku braku możliwości realizacji świadczenia zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną, wyznaczając możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazując na inną formę realizacji uprawnień określonych w Ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się.
Na stronie internetowej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego umieszczono szczegółowe informacje dotyczące działania numeru alarmowego 112 wraz z instruktażem w formie filmu z tłumnaczem języka migowego http://muw.pl/default.aspx?page=112_wideo
Zobacz również informacje na stronie: Policja e-usługi : https://euslugi.policja.pl/eu/
Jak załatwić sprawę w Komendzie Powiatowej Policji w Wadowicach?
Krótki przewodnik w 9 punktach
1. Przygotuj się: Zanim udasz się do nas, upewnij się, że masz przy sobie dowód osobisty. Będzie on potrzebny, aby potwierdzić twoją tożsamość.
2. Jak dojechać: Nasz obiekt bardzo łatwa znaleźć. Komenda Powiatowa Policji, która znajduje się przy ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego 37 w Wadowicach. Nazwa Komendy jest wyraźnie napisana na budynku.
3. Gdzie szukać: Po przyjeździe poszukaj recepcji. Znajdują się one przy głównym wejściu, obok parkingu i bramy wjazdowej. Nasz pracownik powie Ci dokładnie, co dalej trzeba zrobić.
4. Przystanek autobusowy i kolejowy: Jeżeli przyjedziesz autobusem lub pociągiem dworce główne są w bliskiej odległości od budynków Komendy (około 200 metrów).
5. Pokaż dowód: Jeśli będziesz potrzebował wejść na teren Komendy, okaż dowód osobisty pracownikowi.
6. Nie chodź sam: Pamiętaj, że nie możesz poruszać się po terenie jednostki samodzielnie. Będziesz miał przydzielonego pracownika policji, który będzie Ci towarzyszył w trakcie przebywania na Komendzie.
7. Psi przewodnik: Jeżeli korzystasz z psa asystującego, możesz z nim wejść na teren obiektu. Upewnij się, że pies ma odpowiednie oznaczenia.
8. Zachowuj spokój: Bądź spokojny i cierpliwy. Wszystkie nasze procedury mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno Twojego jak i innych osób.
9. Zakończenie wizyty: Po załatwieniu wszystkich spraw, opuść teren jednostki zgodnie z instrukcjami wyznaczonego pracownika.
Pamiętaj, że jesteśmy tutaj po to, aby Ci pomóc. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, śmiało pytaj!